U bent hier

RCE-bruikleen - Glas-in-loodramen van Jacoba van Heemskerck te zien in Schiedam

dinsdag 11 juni 2019 - 14:10

Jacoba van Heemskerck, glas-in-loodraam. Een deel van het raam is te zien in Schiedam.

De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling 'Meesterlijke vrouwen' brengt daar verandering in. Daar is 100% vrouw.

De spotlights staan op tien Nederlandse kunstenaars uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Deze pioniers moet je gezien hebben. En deze avant-garde van weleer wordt gekoppeld aan vrouwelijke kunstenaars van nu. 'Meesterlijke vrouwen' haakt aan bij het vrouwenkiesrecht dat 100 jaar geleden werd ingevoerd. In Schiedam kwam honderd jaar geleden ook de eerste vrouw in de gemeenteraad: Elisabeth Koeten-Ooms (1888-1968). Ze vertegenwoordigde de SDAP.

Glas-in-lood

'Meesterlijke vrouwen' bevat werk van professionele kunstenaars die belangrijk zijn voor een bepaalde stroming. Vier daarvan zijn vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum Schiedam. De nadruk ligt op de periode 1915-1960. Dat levert een gevarieerd beeld op met grootse glas-in-loodramen van Jacoba van Heemskerck - een bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - gestileerde schilderijen van Lou Loeber en realistische portretten van Charley Toorop. (Naast dit stuk heeft de RCE ook werk van Frieda Hunziker en Lotti van der Gaag uitgeleend.) Door deze generatie aan hedendaagse kunstenaars te verbinden, worden ze weer springlevend, zegt gastcurator Trudi van Zadelhoff. Ook zie je hoe de kunstenaars van nu op de schouders staan van hun pionierende voorgangers.

Waarom kennen we de vrouwen niet?

Waarom kennen we deze vrouwen niet meer of niet heel goed? Een radicaal antwoord komt van de Guerrilla Girls, een internationale groep die al een aantal decennia aandacht vraagt voor de sekseongelijkheid in de kunstwereld. Zij zeggen dat de achterstand komt doordat witte, westerse, rijke mannen veelal de dienst uitmaken. Ze zijn niet alleen museumdirecteur, kunstkoper en donateur maar ook geschiedschrijver. Er speelt natuurlijk meer mee. Eeuwenlang werden vrouwen anders behandeld dan mannen. Dat begon al bij de opleiding. Tot het einde van de 19de eeuw werden vrouwen geweigerd.

Deelnemende kunstenaars

Charley Toorop (1891-1955) en ​​​Marlene Dumas (1953) / Adya van Rees-Dutilh (1876-1959) en ​​Barbara Broekman (1955) / Jacoba van Heemskerck (1876-1923) en ​​Nicky Assmann (1980) / Lou Loeber (1894-1983) en ​​​Marjolein Witte (1979) / Fré Cohen​​​ (1903-1943) en Joyce Overheul (1989) / Eva Besnyö​​​ (1910-2003) en Robin de Puy (1986) / Nola Hattermann (1899-1984) en ​​Raquel van Haver (1989) / Alida Pott​​​ (1888-1931) en Jessica Skowroneck (1989) / Lotti van der Gaag (1923-1999) en ​​Maartje Korstanje (1982) / Frieda Hunziker​​​ (1908-1966) en Liselore Frowijn (1991).

'Meesterlijke vrouwen is van 15 juni t/m 8 september 2019 te zien in Stedelijk Museum Schiedam.

Reacties