U bent hier

Besluitvormingsmodel voor conservering van moderne kunst werkt ook voor 17de-eeuwse anatomische preparaten

donderdag 19 april 2018 - 10:21

Het is al weer bijna twintig jaar geleden dat de Stichting voor Behoud Moderne Kunst het Model voor Besluitvorming bij de Conservering en Restauratie van Moderne Kunst uitbracht. Het model ondersteunt beslissingen met een analyse van conditie, betekenis, hun eventuele discrepantie en de opties om die discrepantie op te heffen. Behalve voor de conservering van moderne kunst is het ook bewerkt voor vloeistofpreparaten (van Dam, 2004) en met succes toegepast bij de conservering van een yamhuis uit de collectie van het Wereldmuseum Rotterdam (Wisse et al., 2005). In de wereld van hedendaagse kunst wordt intussen druk gedicussieerd over aanpassingen aan het model om het met zijn tijd mee te laten gaan. Daarbij gaat het niet zozeer om de structuur van het model als wel om de criteria en terminologie en begrip van de biografie van het object. Er zijn meer en andere belanghebbenden bij de besluitvorming betrokken en de sociaal-maatschappelijke en economische waarden krijgen een zwaarder gewicht. Intussen is het mooi om te zien dat het model, met een aanpassing waar nodig, prima stand houdt wanneer het in andere disciplines wordt toegepast. Een recent voorbeeld is de conservering van vloeistofpreparaten zoals beschreven in het boek Geloof alleen je eigen ogen - Een actuele kijk op de anatomische preparaten van Frederik Ruysch (1638-1731). Wat ooit een staaltje modernste prepareerkunst was, is door de eeuwen heen een collectie historische topstukken uit de anatomie geworden. Dankzij de uitdagingen van de conservering van moderne kunst is ook voor hen de conditie weer in overeenstemming met de betekenis gebracht.

Tags 
Conservering

Reacties